Veelgestelde vragen

Onderwerpen
Zoeken

Veelgestelde vragen

Acceptatiebeleid

Klik hier voor ons acceptatiebeleid.

Administratiekosten

Klik hier voor informatie over onze administratiekosten

Blogs

Klik hier voor een overzicht van al onze blogs.

Dienstenwijzer

Klik  hier voor de algemene dienstenwijzer.

Er zijn spullen uit mijn auto gestolen, waaronder een fotocamera. Zijn deze verzekerd via mijn autoverzekering?

Nee, spullen die uit uw auto worden gestolen zijn niet verzekerd op uw autoverzekering. Wel wordt de inbraak schade aan uw auto vergoed als uw auto beperkt casco of volledig casco verzekerd is. U moet dan echter wel de normale voorzichtigheid in acht genomen hebben. Dat bent u als u dure zaken zoals bij voorbeeld laptop, fotocamera en of telefoon uit de auto haalt als u die parkeert.

Geeft het schadeherstelbedrijf mij een vervangende auto?

Dat bepaalt het schadeherstelbedrijf zelf. Wij hebben daar geen invloed op. U kunt dit het best vragen aan het schadeherstelbedrijf dat voor u de auto maakt.

Het internationaal verzekeringsbewijs vervangt de groene kaart.

Baloise heeft de groene kaart vervangen voor een digitaal internationaal verzekeringsbewijs. Dit bewijs is net zo geldig als een papieren internationaal verzekeringsbewijs en wordt geaccepteerd in alle 25 EU-landen, plus Verenigd Koninkrijk, Noord Ierland, Kroatië, Liechtenstein, IJsland, Noorwegen, Andorra en Zwitserland.
Het internationaal verzekeringsbewijs laat zien dat uw voertuig verzekerd is. Informatie zoals de verzekeraar, uw verzekering en uw voertuig zijn aanwezig op dit internationaal verzekeringsbewijs. Op het internationaal verzekeringsbewijs kunt u onder andere zien in welke landen u verzekerd bent, in welke periode de verzekering geldig is en op welk kenteken de verzekering staat.

De voordelen van uw digitaal internationaal verzekeringsbewijs
Op het digitaal internationaal verzekeringsbewijs staat exact hetzelfde als op de groene kaart, maar vanwege de volgende voordelen van het digitaal internationaal verzekeringsbewijs, sturen wij u deze per e-mail:

  • Snelheid: U kunt het internationaal verzekeringsbewijs meteen zelf printen, u hoeft niet op de post te wachten.
  • Zekerheid: Mocht u het internationaal verzekeringsbewijs kwijtraken dan kunt u het verzekeringsbewijs altijd en overal weer printen. U heeft het verzekeringsbewijs dus altijd bij u!
  • Kostenbesparing: Mede daarom kunnen wij u een scherpe premie blijven bieden.

U ontvangt uw digitaal internationaal verzekeringsbewijs bij de start van uw autoverzekering en op het moment dat uw verzekering verlengd wordt. Het digitale verzekeringsbewijs is overigens niet in alle landen geldig.

Als u met de auto naar de volgende landen reist, is een internationaal verzekeringsbewijs verplicht:

  • Turkije
  • Marokko
  • Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië
  • Albanië
  • Bosnië en Herzegovina
  • Moldavië
  • Tunesië
  • Oekraïne
  • Montenegro

In deze landen wordt alleen een origineel internationaal verzekeringsbewijs geaccepteerd. Als u van plan bent om met de auto naar deze landen te reizen, neem dan contact met ons op via 088 9993700 of info@baloise.nl. U krijgt het internationaal verzekeringsbewijs dan alsnog via de post toegestuurd.”

Hoe kan ik mijn oude autoverzekering stopzetten (opzeggen)?

In uw huidige voorwaarden staat hoe en per wanneer u uw huidige verzekering kan opzeggen. U kan voor het opzeggen ook gebruik maken van onze opzegbrief. Deze opzegbrief is hier te downloaden.

Hoe kan ik mijn oude autoverzekering stopzetten (opzeggen)? Kopiëren

In uw huidige voorwaarden staat hoe en per wanneer u uw huidige verzekering kan opzeggen. U kan voor het opzeggen ook gebruik maken van onze opzegbrief. Deze opzegbrief is hier te downloaden.

Hoe kan ik mijn WA-verzekering opzeggen?

Opzeggen kunt u snel en gratis doen via onze website als u bent ingelogd in uw eigen mijn polismap omgeving. U kunt ook opzeggen per brief. Zegt u op per brief, dan betaalt u hiervoor administratie kosten. Deze kosten kunt u hier bekijken.

Hoe lang is mijn autoverzekering buiten Nederland geldig?

Woont u in Nederland en gaat u tijdelijk naar het buitenland? Bijvoorbeeld voor vakantie? Dan bent u gewoon verzekerd. Woont u niet meer in Nederland, dan blijft u verzekerd totdat uw auto een buitenlands kenteken krijgt. Omdat belastingregels per land verschillen, bepaalt elk land hoelang u daar met uw Nederlandse Kenteken mag rijden.

Verblijfsduur minder dan 6 maanden
Verblijft u niet langer dan 6 maanden in het buitenland en houdt u een adres aan in Nederland? Dan kunt u gewoon bij ons verzekerd blijven. U mag dan niet uw auto uitlenen aan de bewoners van het gastland. Familie of vrienden die op bezoek komen vanuit Nederland mogen wel in uw auto rijden.

Verblijfsduur langer dan 6 maanden
Verhuist u voor langer dan 6 maanden naar het buitenland? Dan moet u de auto in het land van keuze inschrijven. Uw auto krijgt dan ook een buitenlands kenteken. U moet uw auto dan ook verzekeren bij een verzekeraar in dat land.

U heeft bij ons bij emigratie nog maximaal 180 dagen dekking. In deze periode kunt u de inschrijving van uw auto regelen.

Hulp bij schade en pech

Of u nu in uw eigen woonplaats, ergens in Nederland of in het buitenland bent, het komt nooit goed uit als u auto het niet meer doet. Met een Baloise autoverzekering krijgt u standaard hulp als uw auto of de bestuurder niet meer verder kan rijden door een verkeersongeval, brand of een ander plotselinge oorzaak van buiten de auto. Is uw auto WA en volledig casco verzekerd dan krijgt u ook hulp als uw auto niet meer verder kan rijden door pech (een mechanische of technische stoornis). De pechdekking kunt u uitbreiden met een dekking in de eigen woonplaats. De hulp bestaat uit o.a. berging en vervoer van uw auto naar een garage en u en uw passagiers terug naar uw huis. In de voorwaarden kunt u lezen welke hulp u geboden wordt bij welke dekking.

Iemand heeft een kras op mijn auto gemaakt. Is deze schade verzekerd?

Bij onze autoverzekering met volledig casco bent u hiervoor verzekerd. Houd er wel rekening mee dat u zelf een bedrag moet betalen als u een eigen risico heeft. U valt hierdoor ook terug op de bonus/malusladder en gaat dus ook meer premie betalen.

Ik ga mijn auto tijdelijk niet gebruiken. Kan ik mijn verzekering stopzetten?

Een WA-verzekering is verplicht. Gebruikt u uw auto voor langere tijd niet? Dan kunt u het kenteken van uw auto laten schorsen. Het kenteken is dan niet meer geldig en u hoeft dan ook geen WA-verzekering te hebben. Een schorsingsbewijs kunt u bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) aanvragen. Met een geschorste auto mag u niet rijden. Ook mag u de auto niet op de openbare weg parkeren. Kijk voor meer informatie op de website van de RDW. Met een schorsingsbewijs kunt u uw WA-verzekering tijdelijk stopzetten.

Ik heb een autoverzekering WA en Volledig Casco bij Baloise. Krijg ik een vervangende auto na schade?

Ja, onder de dekking van de “Pechhulp” krijgt u bij “Volledig Casco” direct een vervangende auto via onze Pechhulpdienst (SOS International). Deze auto mag u gebruiken totdat uw auto is afgeleverd bij een bij ons aangesloten schadeherstelbedrijf. De auto mag u echter nooit langer gebruiken dan 4 dagen

Ik heb een casco verzekering. Wanneer is een schade-expert nodig?

Bij alle schade groter dan € 500,- schakelen we een onafhankelijke deskundige in. Als een deskundige ook in andere situaties nodig is, laten we u dat weten.

Ik heb een sterretje in mijn voorruit. Wat moet ik doen bij ruitschade?

Het is belangrijk om een sterretje in uw voorruit snel te laten repareren. Hierdoor kunt u vaak voorkomen dat het erger wordt. Of we dit betalen, hangt af van uw verzekering en hoe groot uw eigen risico is. Neem altijd contact met ons op voordat u de ruit laat repareren.

Ik heb geen Volledige Casco verzekering, heb ook geen rechtsbijstand en ben aangereden. Helpt u mij om de schade door de ander te laten terugbetalen?

Ja, als u bij ons voor WA of WA en Beperkt Casco verzekerd bent en u bent aangereden door een andere particuliere bestuurder in een personenauto met Nederlands kenteken. U kan dan de schade door ons laten regelen. U kan natuurlijk ook de schade rechtstreeks melden bij de verzekeraar van de bestuurder waardoor u bent aangereden. U handelt in dat geval de schade zelf rechtstreeks af met die verzekeraar.

Ik heb mijn auto al verkocht. Kan ik de autoverzekering nu nog opzeggen? En krijg ik de teveel betaalde premie terug?

Ja, u kunt de verzekering ook na de verkoop van uw auto nog opzeggen. U krijgt alleen de eventueel teveel betaalde premie terug vanaf de datum dat wij uw opzegging ontvingen.

Ik heb mijn bedrijfswagen bij Baloise verzekerd. Kan ik de privéauto van mijn partner bij u verzekeren met dezelfde korting?

Ja, dat kan. Het moet dan wel gaan om een eenmansbedrijf.

Ik heb schade door een ander, maar die ander is niet verzekerd of ik weet niet wie het is. Wat kan ik doen?

Heeft u een WA + volledige casco dekking (allrisk) of een Rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact met ons op en stuur ons het ingevulde Europees Schadeformulier toe. Heeft u deze verzekeringen niet? Dan kunt u proberen of u de schade betaald krijgt via het Waarborgfonds Motorverkeer.

Is Baloise ook telefonisch bereikbaar?

Wij zijn dagelijks tussen 8.00 – 17.30 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 999 37 00.

Is de bonus-malustrede hetzelfde als het aantal schadevrije jaren?

Nee. Het aantal schadevrije jaren gaat over het aantal jaren dat u geen schade hebt gereden. Dit heeft wel invloed op welke bonus-malustrede u staat. Met de bonus-malusladder bepalen wij hoeveel korting u krijgt op de premie. Heeft u schade en dat is uw schuld? Dan verliest u 5 schadevrije jaren. Heeft u 15 schadevrije jaren of meer dan valt u terug naar 10 schadevrije jaren. U valt nooit verder terug dan -5 schadevrije jaren. Door het verlies van schadevrije jaren valt u 5 treden op de bonus-malus ladder. Staat u op de hoogste trede dan behoudt u bij 1 schade waaraan u schuld heeft het volgende jaar dezelfde korting. Staat u niet op de hoogste trede dan valt u terug in korting en betaalt u het volgende jaar een hogere premie. Bij elk jaar zonder schade gaat u het volgende jaar naar de volgende trede. Zo krijgt u steeds meer korting op de premie. Als u wel schade claimt, dan zakt u in het volgende jaar naar een lagere trede en moet u meer premie betalen. Hoeveel u zakt, is afhankelijk van hoeveel schade u maakt en op welke trede u bent.

Is de dagwaarde belangrijk voor de premie bij een cascoverzekering?

Nee, de premie voor een cascoverzekering bepalen wij op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dat is de waarde van de auto op het moment van introductie en zoals die in de consumentenfolders staat. Het is dus niet de daadwerkelijke prijs die u voor de auto heeft betaald. Deze kan lager zijn doordat er korting op gegeven wordt.

Is de datum op mijn internationaal verzekeringsbewijs (groene kaart) ook de datum waarop dat het verzekeringsjaar eindigt?

Meestal niet. U bent steeds voor een jaar verzekerd. Om problemen tijdens vakanties te voorkomen, is bij de meeste verzekeraars het internationaal verzekeringsbewijs een maand langer geldig. Op uw polisblad staat op welke datum uw verzekeringsjaar eindigt.

Is een autoverzekering verplicht?

Ja. In Nederland moet u verplicht een WA-autoverzekering hebben.

Is mijn aanhanger of caravan ook verzekerd?

Een aanhanger of caravan is gratis meeverzekerd voor de WA-verzekering. Deze moet dan wel aan de auto vastzitten. Ook mag u niet bezig zijn met spullen laden of lossen op het moment dat er schade ontstaat. Het gaat hierbij om schade die wordt toegebracht aan anderen, schade aan de aanhanger of caravan zelf is niet verzekerd.

U kunt bij ons eventueel een groene kaart voor de aanhanger of caravan aanvragen. Neem daarvoor contact met ons op.

Is mijn woonplaats van invloed op de premie die ik moet betalen?

Ja. Nederland is verdeeld in verschillende regio’s. De premie hangt af van hoe groot het risico op schade is in de regio waar u woont. Het risico is in de grote steden bijvoorbeeld groter dan in het noorden van Nederland.

Is uw auto Volledig Casco verzekerd (All Risks)?

Dan krijgt u ook hulp in de volgende situatie.

  • Als de auto onverwacht een storing krijgt, waardoor hij niet meer verantwoord verder kan rijden.
  • Recht op een vervangende auto indien u niet verder kunt rijden omdat uw auto beschadigd is.
  • Recht op een vervangende auto indien uw auto gestolen is.

Pechhulp eigen woonplaats
Indien uw auto WA Volledige Casco verzekerd (All Risk) is dan heeft u ook recht op hulp als uw auto niet meer kan rijden door pech (een mechanische of technische storing). Als op uw polisblad staat dat u pechhulp in eigen woonplaats heeft meeverzekerd, dan wordt ook pechhulp in uw eigen woonplaats aangeboden.

Kan ik een vraag per e-mail stellen?

Kan ik mijn autopremie in delen betalen?

U kunt de premie per jaar, per halfjaar, per kwartaal of per maand betalen. Betaling per halfjaar, kwartaal of per maand kan alleen via een automatische incasso. Kiest u voor een gespreide betaling? Dan betaalt u een toeslag. In onderstaande tabel kunt u zien wat deze toeslag is.

Termijn Toeslag
Maand 5%
Kwartaal 4%
Halfjaar 3%

 

Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk stopzetten?

Ja. U kunt dit aan ons vragen. Bijvoorbeeld als u uw auto verkoopt en nog geen nieuwe heeft. Of als u uw auto een tijdlang niet gaat gebruiken. Wij mogen uw verzekering ook zelf schorsen. Bijvoorbeeld als u uw premie niet betaalt. De verzekering blijft nog wel in onze administratie staan, maar u betaalt geen premie meer en uw auto is bij schade niet meer verzekerd.

Kan ik ook een aanschafregeling- of nieuwwaarderegeling nemen voor een taxi of lesauto?

Nee, dit kan helaas niet.

Klacht

Klik hier voor informatie over het indienen van een klacht.

Mag ik de dekking wijzigen?

Ja, dat kan. U kan op elk moment via mijn polismap de dekking van uw verzekering wijzigen. U kan uw verzekering uitbreiden met een rechtsbijstand-, ongevallen-inzittenden- of schadeverzekering voor inzittenden. Ook kunt u deze uitbreiding elk moment stopzetten. U kan uw auto omzetten van volledig casco naar beperkt casco en omgekeerd. De meeste mensen verzekeren een auto van 7 jaar en jonger voor WA en Volledig Casco. Een auto met een leeftijd tussen de 7 en 10 jaar voor WA en Beperkt Casco en een auto ouder dan 10 voor alleen WA. De uitbreidingen worden bij elke auto leeftijd afgesloten. Dit hangt af van ieders persoonlijke behoefte. Zie voor een uitgebreide toelichting over de verschillende dekkingen onze autoverzekeringen.

Mag ik mijn auto uitlenen? Of iemand anders in mijn auto laten rijden?

Ja. U mag als eigenaar zelf bepalen wie uw auto bestuurt. Daarmee neemt u wel het risico dat de bestuurder schade maakt. In dat geval moeten wij die betalen en loopt uw no-claimkorting voor het aantal schadevrije jaren terug. Heeft u een eigen risico? Dan trekken wij dit bedrag af van uw schade-uitkering. Rijdt er altijd iemand anders in de auto? Dan moet u dit aan ons doorgeven

Moet ik altijd een schadeformulier invullen?

Ja, bij een aanrijding moet u de voorkant en de achterkant van het Europees Schadeformulier invullen. Dit hoeft niet als het gaat om een ruit die gerepareerd wordt door Autotaalglas of door Carglass.

Overstaphulp

Klik hier voor informatie indien u wilt overstappen.

Polisvoorwaarden

Klik hier voor de polisvoorwaarden.

Premie betalen

Klik hier voor informatie over het betalen van de premie.

Reactietermijnen

Klik hier voor onze reactietermijnen.

Rekeningnummer aanpassen

Log in op je polismap

  • Kies voor “Mijn gegevens”
  • Kies bij “Wat wilt u doen” (aan rechterkant van de pagina) voor “Uw rekeningnummer wijzigen”
  • Vul het nieuwe Iban nummer in en druk op “wijzigingen opslaan”

Schade melden

U dient altijd alle schade aan uw auto zo snel mogelijk aan ons te melden. Klik hier voor informatie voor het aanmelden van een schade.

Tot welk bedrag ben ik verzekerd bij een WA + volledig casco verzekering?

Wij betalen per schademelding tot maximaal €2.500.000,- voor schade aan spullen van anderen. Raakt iemand gewond of overlijdt iemand door uw schuld? Dan betalen wij maximaal €6.500.000,-. Ontstaat de schade in een land waar volgens de wet een hoger maximumbedrag geldt? Dan betalen wij maximaal dat hogere bedrag. Voor uw eigen auto betalen we de reparatiekosten tot maximaal het verzekerde bedrag.

Verzekeringskaarten

Klik hier voor de verzekeringskaarten.

Volgens de voorwaarden heb ik recht op hulp bij schade of pech. Wie moet ik bellen?

U kunt contact opnemen met SOS International. Zij zijn dag en nacht bereikbaar op telefoonnummer 020 651 51 51. Zorg dat u uw polisnummer en kenteken bij de hand heeft als u belt.

Waar moet ik mijn handtekening op het internationaal verzekeringsbewijs (groene kaart) plaatsen?

Sinds 2009 moet u gebruikmaken van een internationaal verzekeringsbewijs. Op het internationaal verzekeringsbewijs hoeft u geen handtekening meer te plaatsen.

Waarom wordt de cascopremie niet over de dagwaarde van de auto berekend in plaats van over de oorspronkelijke nieuwwaarde (cataloguswaarde)?

De catalogusprijs verandert niet en de dagwaarde wel. Door uit te gaan van de catalogusprijs weten we zeker dat u altijd de juiste premie betaalt. Om de precieze catalogusprijs te bepalen, kijken we onder meer naar het merk, type, model en de extra accessoires die u er in de fabriek op heeft laten zetten.

Waarvoor ben ik verzekerd bij een allrisk? Is dat een WA + volledige casco verzekering?

Ja. De allrisk autoverzekering is onze meest uitgebreide verzekering. U bent bij een WA + volledige casco verzekering verzekerd voor schade:

  • die u met uw auto veroorzaakt aan anderen of aan zaken van anderen
  • aan u eigen auto door brand, blikseminslag, kortsluiting, storm, inbraak, diefstal of vandalisme
  • aan de ruiten van uw auto
  • aan u eigen auto door botsingen, van de weggeraken, omslaan of in het water terecht komen.

Waarvoor ben u verzekerd in het buitenland?

Naast de pechhulp dekking die voor Nederland geldt heeft u in het buitenland ook dekking in volgende situatie:

  • Als de bestuurder ziek wordt of een ongeluk krijgt en hij op advies van een arts niet meer terug naar Nederland mag rijden. En als ook een andere passagier de auto niet meer terug kan rijden. Wel kunnen wij proberen een andere bestuurder te regelen.

Kijk voor de specifieke richtlijnen eisen altijd uw polisvoorwaarden na.

Waarvoor bent u verzekerd in Nederland?

Als de auto of de bestuurder niet verder kan rijden door een verkeersongeval, brand of een ander gebeurtenis van buiten de auto.

Wanneer kan ik een schade indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer?

Als u schade heeft door een onbekend of onverzekerd motorvoertuig, kunt u terecht bij Waarborgfonds Motorverkeer (WBF). Meer informatie over schadebetalingen vindt u op de website van het Waarborgfonds Motorverkeer

Wanneer kan ik mijn autoverzekering stopzetten (opzeggen)?

Als u de verzekering wilt stoppen dan kunt u dit zelf via uw online polismap doorvoeren. Voor de online polismap klik hier. U kunt de verzekering dan per dezelfde dag beëindigen. Indien u wilt dat wij dat voor u regelen, dan kunt u dat per brief of e-mail doen. Omdat wij de verzekering dan voor u beëindigen brengen wij u administratiekosten in rekening. Deze bedragen € 18,15 inclusief assurantiebelasting.

Wanneer kan ik mijn autoverzekering wijzigen?

U kunt uw verzekering op ieder moment veranderen. Bijvoorbeeld van WA + beperkt casco naar WA-verzekering. De verandering gaat dan direct in. Ook kunt u een WA-verzekering uitbreiden met een cascoverzekering. U moet ons dan wel een verklaring van een onafhankelijke deskundige (expert) sturen waarin staat dat uw auto geen schade heeft.

Wanneer moet ik aangifte doen bij de politie?

U moet aangifte doen bij de politie in de volgende situaties: Na diefstal van uw auto. Na diefstal van spullen uit uw auto. Als iemand schade aan uw auto heeft veroorzaakt en daarna is doorgereden.

Wanneer moet ik het schadeformulier invullen?

Is er een ander betrokken bij de aanrijding? Vul dan de voorkant van het Europees Schadeformulier meteen samen in en onderteken dit ook samen. Het schadeformulier is belangrijk voor het bewijs. De achterkant kunt u later invullen.

Wat betekent aanschafregeling of nieuwwaarderegeling?

  • Is uw auto op het moment van schade 8 jaar of jonger? En staat op uw polis dat u een aanschaf- of nieuwwaarderegeling heeft? Dan kijken we bij schade eerst of uw auto het nog waard is om te repareren.
  • Is de auto het nog waard om te repareren? En zijn de reparatiekosten minder dan 2/3 van het aankoopbedrag van de auto?
  • Dan betalen we de reparatiekosten.
  • Kan uw auto niet meer gerepareerd worden? Of is de auto weg?
  • Dan betalen wij u het bedrag waarvoor u de auto kocht.
  • Bij een nieuwe auto betalen wij het bedrag waarvoor u dezelfde auto weer nieuw kunt kopen, maar nooit meer dan het bedrag wat op uw polis staat + 10%.
  • Lees meer hierover in onze polisvoorwaarden.

Wat betekent royeren of beëindigen van de autoverzekering?

Beëindigen of royeren wordt ook stopzetten genoemd. Als u de verzekering beëindigt, stopt de verzekering ook helemaal. U betaalt dan geen premie meer, heeft geen overeenkomst meer met ons en u kunt dan niet meer op ons rekenen voor pechhulp of een vergoeding bij schade.

Wat gebeurt er als ik de WA-verzekering stop?

Stoppen wordt ook wel beëindigen of royeren genoemd. Als u de verzekering stopt dan betaalt u vanaf dat moment geen premie meer, heeft u geen overeenkomst meer met ons en kunt u niet meer op ons rekenen voor hulp bij schade of een vergoeding bij schade.

Wat gebeurt er met de schadevrije jaren bij een scheiding?

Het aantal schadevrije jaren bij een autoverzekering staat altijd op één naam. Ook als u beiden in dezelfde auto reed. Als u gaat scheiden, dan krijgt degene op wiens naam de autoverzekering stond de schadevrije jaren met bijbehorende no-claimkorting. Vanaf 2022 kan bij een echtscheiding of ontbinding van het geregistreerd partnerschap de schadevrije jaren worden verdeeld. De polishouder/verzekeringnemer bepaalt hoe de schadevrije jaren worden verdeeld en moet daarvoor een afstandsverklaring opsturen naar de verzekeringsmaatschappij.

Wat is de assurantiebelasting bij een autoverzekering en hoe hoog is deze?

Assurantiebelasting (verzekeringsbelasting) is een speciale belasting die wordt geheven op verzekeringen. De regering bepaalt het percentage. Momenteel betaalt u 21% assurantiebelasting over de premie en de kosten die te maken hebben met de verzekering.

Wat is de consumenten prijs?

Met de consumentenprijs bedoelen we de oorspronkelijke catalogusprijs. Dat is de waarde van de auto op het moment van introductie en zoals die in de consumenten uitingen staat. De prijs hangt af van het merk, type, model en de extra accessoires die bij de auto in de fabriek zijn gezet.

Wat is een WA + beperkte casco autoverzekering?

Met de WA + beperkte casco verzekering bent u verzekerd voor schade:

  • die u met uw auto veroorzaakt aan anderen of aan zaken van anderen
  • aan u eigen auto door brand, blikseminslag, kortsluiting, storm, inbraak, diefstal
  • ruitschade

Wat is een WA- verzekering?

Een WA-verzekering is een autoverzekering. Hiermee bent u verzekerd voor schade die u met uw auto veroorzaakt aan anderen of aan zaken van anderen. U bent niet verzekerd voor eigen schade.

Wat is het verschil tussen een Ongevallen Inzittendenverzekering (OI) en een Schadeverzerkering Voor Inzittenden (SVI)?

De ongevallen inzittendenverzekering keert een bedrag uit als een inzittenden in uw auto door een verkeersongeluk blijvend invalide raakt of overlijdt. Bij overlijden wordt € 15.000,- uitgekeerd aan de nabestaanden en bij blijvende invaliditeit krijgt de betrokkene maximaal € 30.000,- uitgekeerd. Dat is het bedrag bij 100% blijvende invaliditeit. Bij gedeeltelijke invaliditeit wordt dat bedrag vermenigvuldigt met de procentuele mate van invaliditeit. Dus als iemand 50% blijvend invalide is dan krijgt hij 50% van € 30.000,- = € 15.000,-.

De schadeverzekering inzittenden keert aan een gewonde of overleden inzittende in uw auto de daardoor geleden schade uit. U kunt dan denken aan inkomensverlies omdat u (tijdelijk) niet meer of minder kan werken of omdat u hulp nodig heeft in de huishouding. Bij overlijden de kosten van de begrafenis en het inkomensverlies dat uw nabestaanden hebben door het overlijden. Ook vergoeden wij de schade aan of verlies van kleren en schoenen door het verkeersongeval.

De schadeverzekering inzittenden is er in twee varianten. De basis- en de uitgebreide dekking. De basis dekking keert bovenstaande schade uit tot maximaal € 100.000,- per persoon en per gebeurtenis tot maximaal € 500.000,-.
De uitgebreide dekking keert bovenstaande schade uit tot maximaal € 1.000.000,- per gebeurtenis. Als meerdere inzittenden schade hebben en de totale schade is meer dan het maximum per gebeurtenis wordt het maximumbedrag naar verhouding onder de schade hebbende inzittenden verdeeld.

Wat is het verzekerde bedrag bij mijn WA- verzekering?

Wij betalen per schademelding tot maximaal €2.500.000,- voor schade aan de auto of spullen van anderen. Raakt iemand gewond of overlijdt iemand door uw schuld? Dan betalen wij maximaal €6.500.000,-.

Wat is Roy-data?

Roy-data is een centrale databank waarin staat hoeveel schadevrije jaren u heeft opgebouwd. De databank wordt beheerd door de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (SEPS). Als u een autoverzekering opzegt, geeft de autoverzekeraar het aantal schadevrije jaren door aan deze stichting. Stapt u over? Dan vraagt de nieuwe autoverzekeraar hier de gegevens op om te bepalen hoeveel no-claimkorting u krijgt volgens de bonus-malusladder.

Wat moet ik doen als mijn auto gestolen is?

Is uw auto gestolen? Meld de diefstal direct bij het Aangifteloket Gestolen Voertuigen (AGV) via 088-662 82 88. Het loket is op alle dagen bereikbaar.
Is uw auto gestolen in het buitenland? Doe dan ook direct aangifte bij de plaatselijke politie.
Uiteraard meldt u de diefstal ook direct aan ons via 088-999 37 00.

Het is belangrijk om direct telefonisch aangifte te doen bij het AGV. Uw auto wordt dan direct nationaal en internationaal als gestolen geregistreerd en het opsporen wordt meteen in gang gezet. Bij aangifte heeft u het kentekenbewijs en uw identiteitsbewijs nodig en bij diefstal in het buitenland de buitenlandse aangifte van de plaatselijke politie.

Na de aangifte ontvangt u van het AGV een vragenlijst om deze in te vullen.
Op https://stichtingvbv.nl/melding-en-aangifte/mijn-auto-of-motor-is-gestolen/ leest u meer over wat u moet doen als uw auto gestolen of weg is en wat er daarna gedaan wordt.

Wat moet ik wel of niet doen als ik op de snelweg een ongeluk krijg?

Heeft u op de snelweg een aanrijding gehad en kunt u nog doorrijden met uw auto?

  • Dan is het veiliger voor u en het andere verkeer om door te rijden naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats of bij de volgende afrit van de snelweg af te gaan.
  • Daarna vult u samen met de ander het Europees Schadeformulier in.

Kunt u niet meer verder rijden met uw auto?

  • Zorg dan eerst dat u en uw passagiers veilig zijn.
  • Blijf niet bij de auto of op de vluchtstrook staan, maar ga in de berm achter de vangrail staan.
  • Trek altijd veiligheidshesjes aan.
  • Bel daarna met SOS International op telefoonnummer 020 651 51 51.

Wat wordt bedoeld met het schorsen van een autoverzekering?

Een autoverzekering schorsen betekent dat we de verzekering een tijdje pauzeren. U kunt dit aan ons vragen. Bijvoorbeeld als u uw auto verkoopt en nog geen nieuwe heeft. Of als u uw auto een tijdlang niet gaat gebruiken. Wij mogen uw verzekering ook schorsen. Bijvoorbeeld als u uw premie niet betaalt. De verzekering blijft nog wel in onze administratie staan, maar u betaalt geen premie meer en uw auto is bij schade niet meer verzekerd.

Wat zijn zuivere schadevrije jaren?

Het aantal zuivere schadevrije jaren is het aantal jaren dat u daadwerkelijk zonder door u veroorzaakte schade heeft gereden. Heeft u schade veroorzaakt door een ander, of schade door brand of storm of schade die u voor eigen rekening neemt en niet claimt bij de verzekeraar? Dit heeft dan geen invloed op het aantal schadevrije jaren bij uw autoverzekering. Hoe langer u schadevrij rijdt, hoe hoger de korting op uw premie. Op onze bonus-malusladder in onze polisvoorwaarden ziet u hoe de no-claimkorting kan oplopen.

Werken bij Baloise

Klik hier voor de openstaande vacatures.

Wie bepaalt of ik met een ziekte of beperking een auto of motor mag besturen?

Het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) bepaalt of u rijgeschikt bent.

Zijn winterbanden verplicht?

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht.

Winterbanden zijn in Duitsland, Finland, Luxemburg, Oostenrijk, Slowakije, Tsjechië en Zweden verplicht bij winterse omstandigheden. In Frankrijk, Italië, Kroatië en Slovenië is het verplicht om bij winterse omstandigheden of winterbanden te gebruiken of goed passende sneeuwkettingen in de auto te hebben. De periode waarin deze verplichting geldt is helaas niet in alle landen hetzelfde. Ook kan de periode verlengd en vervroegd worden als de winter eerder begint of langer duurt. U kan er echter van uitgaan dat de periode ongeveer loopt van eind oktober tot half april. Er is sprake van Winterse omstandigheden als het ijzelt, sneeuwt of bij nat wegdek en de temperatuur is rond nul graden of daaronder.

Ook de vereiste profieldiepte verschilt per land. Wij adviseren om een minimale profieldiepte aan te houden van 4 mm. Uiteraard moet u winterbanden op alle vier de wielen hebben. Ook adviseren wij u om u te houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de banden. De maximumsnelheid staat met een lettercode op de zijkant van de band vermeld.

Sneeuwkettingen mag u dus gebruiken als alternatief voor winterbanden in de vermelde landen. In het algemeen kan gesteld worden dat u ze mag gebruiken als de weg is bedekt met sneeuw of ijs en de laag zodanig dik is dat de band daardoor geen contact maakt met het wegdek. U beschadigt het wegdek dan niet.

Sneeuwkettingen moet aangelegd worden op de aangedreven wielen.

Bij gebruik van sneeuwkettingen mag u niet harder rijden dan 50 km per uur.

In Oostenrijk kan doormiddel van een bord aangegeven worden dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Deze verplichting geldt dan ook als u winterbanden onder uw auto heeft.

In Kroatië is het verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben en te gebruiken bij ijzel en sneeuw op de weg in Lika en Gorski Kotar. Dit geldt ook als u winterbanden hebt.

Wat zijn de gevolgen als u zich niet houdt aan de voorschriften?

Als bij controle wordt vastgesteld dat uw auto niet voldoet aan de voorschriften mag u mogelijk niet verder rijden en kunt u een boete krijgen. In Duitsland is het mogelijk dat u als u bij winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en een ongeval veroorzaakt u wordt beschuldigd van grove nalatigheid.