Toegankelijkheidsverklaring

Close up van het gezicht van een jonge vrouw de zeer geconcentreerd op haar laptop aan het werk is.

Welke regels gelden voor toegankelijkheid?

Er zijn regels voor ons als Baloise om te zorgen dat iedereen onze verzekeringen op een toegankelijke wijze kan afsluiten. Deze regels, geformuleerd onder de European Accessibility Act (EAA), gelden voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa. Hieronder leggen we uit hoe wij aan deze regels voldoen.

Hoe maken we onze informatie digitaal toegankelijk?

We letten op veel dingen om onze site en apps toegankelijk te maken. Denk aan:

  • Kleurgebruik om contrast te vergroten
  • Goed leesbare lettertypes
  • Toelichtende teksten bij informatieve afbeeldingen
  • Formulieren met heldere uitleg
  • Video’s met ondertiteling
  • De mogelijkheid om de site te gebruiken zonder muis
  • De mogelijkheid om spraaksoftware te gebruiken
  • Begrijpelijke taal en korte zinnen
  • Duidelijke koppen en tussenkoppen
Close up foto van 2 mannenhanden die aan het typen zijn op het toetsenbord van zijn laptop.

We testen onze site en apps regelmatig

Onze site is in 2025 getest door een onafhankelijke partij. Daarbij is gekeken naar de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549 en de internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid: de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 AA. Wij voldoen voor het grootste deel aan de richtlijnen. Dat betekent dat onze site voor de meeste mensen goed te gebruiken zijn. Daar zijn we trots op.

We blijven werken aan digitale toegankelijkheid

Om ervoor te zorgen dat onze site en apps nu én in de toekomst goed te gebruiken zijn voor iedereen, blijven we verbeteren:

  • Elk jaar testen we onze site op toegankelijkheid en pakken we verbeteringen op.
  • Bij alles wat wij nieuw ontwikkelen, houden we rekening met de richtlijnen.

Zijn we nu helemaal klaar en toegankelijk?

Helaas nog niet helemaal.  We hebben gezien dat sommige toegankelijkheidsproblemen niet zo snel op te lossen zijn.

Dit zijn nu de bij ons bekende problemen en alternatieven waar we hard aan werken om ze op te lossen:

  • Sommige Pdf’s zijn nog niet te lezen met een schermlezer. Op dit moment is het nog niet mogelijk om al onze pdf’s te laten voorlezen door schermlezers. Wij werken er hard aan om al onze pdf’s wel toegankelijk te maken. Neem voor het voorlezen van een pdf contact op met polis@baloise.nl of bel naar 088-9993700. Zij kunnen je verder helpen bij vragen over jouw document en kunnen waar nodig ook stukken voorlezen.
  • Nog niet alle schermen in het aanvraagproces voor het afsluiten van een autoverzekering voldoen volledig aan de toegankelijkheidseisen. In deze schermen moeten verbeteringen komen voor bedienbaarheid, waarneembaarheid en begrijpelijkheid. Neem voor hulp bij het aanvragen van een autoverzekering contact op met polis@baloise.nl of bel naar 088-9993700.

Neem gerust contact op bij problemen of vragen

Ervaar je problemen met het gebruik van onze site of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.
Mail naar compliance