Toegankelijkheidsverklaring

Close up van het gezicht van een jonge vrouw de zeer geconcentreerd op haar laptop aan het werk is.

Op deze pagina vindt je de volgende onderwerpen

 

Voor Baloise betekent toegankelijkheid dat iedereen van onze producten en diensten gebruik kan maken. Ook als je een beperking of handicap hebt. Bijvoorbeeld als je blind of slechtziend bent, niet goed kunt horen of een lichaamsdeel niet goed kunt gebruiken. Met onze diensten bedoelen we onze producten en diensten die je bij Baloise kunt afsluiten.

Welke regels gelden voor toegankelijkheid?

Er zijn regels voor ons als Baloise om te zorgen dat iedereen onze verzekeringen op een toegankelijke wijze kan afsluiten. Deze regels, geformuleerd onder de European Accessibility Act (EAA), gelden voor alle verzekeringsmaatschappijen in Europa. Hieronder leggen we uit welke onderwerpen er in de European Accessibility Act staan en hoe wij aan deze regels voldoen.

Duidelijke uitleg over onze diensten en hoe je ze gebruikt

Per product of dienst geven we aan waar je meer informatie kunt vinden. Bijvoorbeeld op onze website.

Informatie is op verschillende manieren te vinden en te gebruiken

Onze website, digitale portalen en app voldoen aan de WCAG 2.1 richtlijnen op niveau A en AA. De informatie is digitaal vindbaar. De website en app zijn zo gemaakt dat deze wordt voorgelezen als je een schermlezer gebruikt.

  • De website wordt getest op toegankelijkheid in Google Chrome in combinatie met de NVDA-schermlezer. Daarom zal de website het best te bedienen zijn met deze hulpmiddelen. Over het algemeen test Baloise de twee laatste versies van Chrome, Edge, Firefox, Safari, Android Chrome, Android Samsung en de standaard Windows-browser.

Informatie is begrijpelijk

We schrijven alles zo duidelijk mogelijk op, in begrijpelijke taal (ook wel B1 genoemd). Soms moeten we bepaalde woorden gebruiken. Bijvoorbeeld omdat dit zo in de wet staat. Dan leggen we deze woorden uit, zodat duidelijk is wat we bedoelen.

Onze diensten kun je ook gebruiken als je een zintuig mist

We zorgen dat je onze diensten ook kunt gebruiken als je een zintuig mist. Bijvoorbeeld als je niet kunt zien, horen of praten. Dit geldt ook voor de manieren waarop je contact met ons kunt opnemen.

Tekst en foto’s of plaatjes over het afsluiten van een product bij Baloise zijn goed zichtbaar of kun je aanpassen

We zorgen dat teksten en foto’s of plaatjes goed zichtbaar zijn. Met duidelijke verschillen tussen kleuren en een goed leesbaar lettertype. Zijn de standaard letters of afbeeldingen te klein om ze goed te kunnen zien? Dan zorgen we dat onze tekst of afbeeldingen ook nog goed zichtbaar zijn op 400% ingezoomd.

Kleuren zijn niet nodig om een dienst te gebruiken

We zorgen dat je onze diensten kunt gebruiken zonder dat je hiervoor kleuren moet kunnen zien.

Uitleg over video, foto’s, plaatjes en geluid

Geven we informatie over het afsluiten van een verzekering via video, foto’s of plaatjes? Dan leggen we uit wat hierop te zien is. En zorgen we dat dit voorgelezen kan worden door een schermlezer, bijvoorbeeld voice over. Gebruiken we geluid? Dan zorgen we voor ondertiteling of een beschrijving van de inhoud.

Geen flitsend licht of snel veranderende beelden

We gebruiken geen flitsend licht of snel veranderende beelden bij informatie over het afsluiten van een verzekering, zodat je rustig zicht hebt.

Gebruik hulpmiddelen

Maak je gebruik van hulpmiddelen? Zoals bijvoorbeeld een braille leesregel of vergrootsoftware? Dan zorgen we dat je hiermee onze diensten en producten kunt gebruiken.

Onze klantenservice kent de mogelijkheden van toegankelijkheid en hulpmiddelen

De medewerkers van onze klantenservice weten hoe je onze diensten kunt gebruiken als je een beperking of handicap hebt. Ze kunnen je verder helpen als iets toch niet toegankelijk is voor jou en weten de laatste status van onze toegankelijkheid.

Close up foto van 2 mannenhanden die aan het typen zijn op het toetsenbord van zijn laptop.

Hoe zorgen we dat we blijven voldoen aan de regels voor toegankelijkheid?

We blijven werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid van onze diensten. We houden in de gaten of wetgeving verandert. En zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Ook horen we graag van onze klanten hoe ze denken over onze toegankelijkheid.

Er wordt gecontroleerd of we als verzekeringsmaatschappij voldoen aan de regels voor toegankelijkheid. Dit doet vooral de Autoriteit Financiële Markten (AFM) als belangrijkste toezichthouder. Wij doen een melding bij AFM als we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En proberen dit zo snel mogelijk op te lossen. We moeten het ook zelf doorgeven als we vaststellen dat we niet aan een regel voor toegankelijkheid voldoen. En zorgen dat we dit oplossen. We hebben een werkwijze ingericht om te weten of we mogelijk niet aan een regel voldoen. Hiervoor onderzoeken we bijvoorbeeld de klachten en vragen die we van onze klanten ontvangen. En we onderzoeken zelf of onze diensten en producten aan de regels voldoen met verschillende controles op de website.

Bekende problemen en alternatieven

Wij werken hard aan toegankelijkheid. Soms is het niet mogelijk om een toegankelijkheidsprobleem gelijk op te lossen. Dit zijn nu de bij ons bekende problemen en alternatieven.

  • Sommige Pdf’s nog niet te lezen met een schermlezer. Op dit moment is het nog niet mogelijk om al onze pdf’s te laten voorlezen door schermlezers. Wij werken er hard aan om al onze pdf’s wel toegankelijk te maken. Neem voor het voorlezen van een pdf contact op met polis@baloise.nl of bel naar 088-9993700. Zij kunnen je verder helpen bij vragen over jouw document en kunnen waar nodig ook stukken voorlezen.
  • Nog niet alle schermen in het aanvraagproces voor het afsluiten van een autoverzekering voldoen volledig aan de toegankelijkheidseisen. In deze schermen moeten verbeteringen komen voor bedienbaarheid, waarneembaarheid en begrijpelijkheid. Neem voor hulp bij het aanvragen van een autoverzekering contact op met polis@baloise.nl of bel naar 088-9993700.

Oranje icoon: gestileerde weergave van het vooraanzicht van een auto met daarnaast een combinatiesleutel.

Wat kan ik doen als iets niet goed werkt?

Wij willen dat iedereen onze website kan gebruiken. Heb je problemen bij het gebruik van onze website? Omdat deze niet digitaal toegankelijk is? Meld je hulpvraag, tip, idee of probleem door een e-mail te sturen naar compliance@baloise.nl.
Email naar compliance